Exklusiv intervju

Här följer en intervju med Jonatan Björklund från tidningen "Min häst", angående hans arbete med sin nya film.

Min häst:
Ohoj, Jonatan. Hur står det till?

JB: Tack bara bra. Lite öm, men annars är det fint.

Min häst: Hur går arbetet med den nya filmen då?

JB: Det fortskrider enligt planerna. Just nu är jag mitt uppe i grovklippningen, och det jag kan urskilja hittills är att det blir en något annorlunda film jämfört med "Sunny Beach - The movie".

Min häst: På vilket sätt blir det annorlunda?

JB: Ja, man kan väl säga att "Sunny Beach - The movie", som utspelade sig sommaren 2007, är mer färgglad, liksom. Det är mer "ice-cream & ballons"-känsla över den, medan den här nya filmen drar åt det något mörkare hållet. Dels för att den utspelar sig på vintern då vi reser till Sälen för att fira nyår, men också för att själva stämningen och atmosfären har en mer allvarsam tyngd över sig.

Min häst: Var det ett medvetet drag? Att göra en något dystrare film än den sommarglada förra filmen?

JB: Njae, inte direkt. Men eftersom att det är en dokumentär så kan man inte riktigt styra över sånt. Självklart går det fortfarande att dra vissa paralleller till förra filmen, det är ju ändå samma grabbar plus en tillökning, men samtidigt så är den egna känslan en färskvara som varierar från dag till dag. Ja, från sekund till sekund, egentligen.
Därför drar det mer åt en ren dokumentär snarare än dokumentär/komedi.

Min häst: När förväntas du bli klar med filmen, och har den fått något namn ännu?

JB: Filmen dröjer nog minst en månad till innan den är helt färdig. När grovklippningen är klar så ska det ju finklippas, för att sen strukturerars till en något ordnad berättelse. Vad gäller namn så har jag några alternativ som jag gnolar på, men än så länge går den under arbetsnamnet "Sälen - Andra resan".

Min häst: Okej, det låter spännande. Som avslutning har jag en fundering kring förra filmen, "Sunny Beach - The movie". Den blev ju klar i somras, men än så länge så är det bara en väl utvald skara personer som har sett den. Varför?

JB: Ja, så här är det. Tanken är att världen ska få ta del av det mästerverket, men det finns några faktorer som sätter käppar i hjulet. Anledning ett - filmen blev aningen vågad i vissa scener, varpå en del av de inblandade känner att det är ganska känsligt matrial. En censurering, eller omklippning rättare sagt, är dock på gång. Anledning två - filmen är 1 timme och 52 minuter, vilket gör att det inte är helt enkelt att lägga ut den på nätet. Filmen finns dock på DVD i ett hemligt antal utgåvor. Men jag jobbar på det och vill inget hellre än att världen ska få ta del av resan. Ingen lär bli besviken.

Min häst: Hmm, fair enough. Tack för att du tog dig tid!

JB: Tack själv, och till alla läsare på "Min häst" för alla underbara brev - fuck you very much!!

image65image66

Kommentarer
Postat av: S

Det självklara namnet är ju "Sälen- the second movie",.Annars, mycket bra!

2008-01-08 @ 00:02:28
URL: http://aboutalittleboy.blogg.se
Postat av: jone

hmm, maybe...men inte det jag gått och gnolat på..

2008-01-08 @ 00:06:56
Postat av: S

Do it

2008-01-08 @ 00:17:58
Postat av: Torpa-sonen

doit doit doit =P

2008-01-08 @ 12:29:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0