Världens 100 bästa låtar: 1

Världens genom tiderna bästa låt


1
  Wonderwall  -  (Oasis)


Kommentar: Första gången jag hörde Wonderwall så fick jag för mig att det var Brainpool som spelade låten. De var vid den här tidpunkten väldigt heta med en låt som heter We aim to please, och spelades därför väldigt mycket på tv och radio - och på så sätt trodde jag att även Wonderwall var deras låt.
      Jag var 9 år och inte riktigt insatt i den internationella musikindustrin - men dock tyckte jag redan då att det var en jävligt bra låt.
      Två år senare fick jag upp ögonen för Oasis på riktigt - i och med köpet av deras skiva Be here now. Då föll pusselbitarna på plats och jag förstod vad det handlade om.
       Med tidens gång utvecklade jag en fientlig inställning mot Wonderwall. Alla - även dem som inte var intresserade av Oasis - visste vilken låt Wonderwall var, och eftersom jag ansåg, och fortfarande anser, att det är "mitt band" och "min låt" så blev jag lite putt. Eller riktigt jävla sur, helt enkelt.
       Den hade blivit så mainstream och därför blev jag väldigt anti mot låten, även fast jag fortfarande älskade den. Jag hittade andra favoritlåtar med Oasis och lät Wonderwall leva sitt eget liv.
       Men efter ett tag förändrades det. Liveversionen av låten som kom med liveskivan Familliar to millions gav den nytt liv - och jag började plöja igenom så många olika liveversioner jag kunde hitta på nätet.
       Jag sitta och lyssna på samma låt 10-15 gånger efter varandra - och fortfarande befinna mig i extas. Det var "min låt" igen.
       Det slutgiltiga svaret på att detta var världens genom tiderna bästa låt fick jag för en tid sedan då jag satt och läste Per Gessle-biografin, med Oasis i bakgrunden.
       Plötsligt började gitarrintrot till Wonderwall eka i högtalarna och jag tittade upp. Världen runtomkring mig stannade och jag slöt ögonen.
       Fyra minuter och arton sekunder senare vaknade jag från min dvala - och jag insåg att jag hade varit med om en "aha-upplevelse".
       Det finns ingen låt på denna planet som är bättre än Wonderwall.
       Cirkeln var sluten.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0