Världens 100 bästa låtar: 6

6  Happy X-mas (war is over)  -  (John Lennon)


Kommentar: Första gången jag kom i kontakt med den här låten var i och med Arvingarnas Låt julen förkunna, som är den svenska versionen på den Happy X-mas. Redan då älskade jag den - men den kärleken kom att växa avsevärt efter det att jag blivit varse om att Låt julen förkunna var en cover.
      När jag sedan hörde Happy X-mas (war is over) så tyckte jag omedelbart att det var bland det bästa jag hört någonsin - och det tycker jag än idag. Uppenbarligen.
       Även fast det kanske är en jullåt så ser jag den inte som en jullåt. För mig är det rätt och slätt en underbar rockballad. Inledande "So this is christmas..." sätter ribban - och sedan fortsätter det bara på samma underbara sätt.
       Det är ingen jullåt - det är en låt om tro, hopp och frihet.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0