Visare, bredare, större

En trevlig sommarlunch senare.
     Sommarlunchen är som julbordet - minus jordgubbarna. Denna gång var vi så många att alla inte fick plats i samma lokal. Jag ställdes då inför valet att sätta mig bland "ungtupparna" Fanny Gunnarsson, Karl David, Eneroth Jr och Maria Gustavsson - eller bland de gamla rävarna Conny Sillén, Nyhetschef Ljung, Uffe Eneroth och Sportchef Westberg. Ett ganska enkelt val.
     Så fort jag satte mig ner hos de stora grabbarna så kastades jag in i en fantastisk värld. Språket var något helt annat och analyserna avlöste varandra. Det var också därför jag satte mig hos de gamla rävarna, för att kunna snappa upp en journalists vardag. Vad fan skulle blöjreportrar som Karl David kunna ge mig? Ingenting, såklart. Jag skulle bara bli arg om jag satte mig bredvid honom och hans Facebook-kompisar.
     Hos de stora grabbarna fick jag veta hur man frilägger en bild, varför det var "fel" att göra ett sex sidors uppslag om Arboga-karnevalen i måndagstidningen, hur polisen tålmodigt tiger om Arboga-morden och hur man ser på mediabevakningen av fotbollslandslaget i EM. Kring det senare ämnet sa Sillén att man borde låta Sverige spela en landskamp på hemmaplan utan att media skriver en rad om matchen inför, av anledningen att bevakningen är så felorganiserad under det stundande mästerskapet.
      Jag kan även upplysa om att det inte heter "kommentar" - det heter "pratminus". Det fick jag reda på när de stora grabbarna spånade kring vem som var läckan i landslaget under VM 2006.
      Annars var det många som var framme och gratulerade till gårdagens seger - och till hela vårsäsongen. Uffe Eneroth sa inget - men han är ju KFF:are. Sportchef Westberg och Sillén påstod att de inte trott på något annat än en promenadseger för oss i fyran - med tanke på spelarmaterialet.
      Jag och Sillén satt kvar ett tag efteråt och snackade skit över en kopp kaffe, innan jag begav mig hemåt efter en givande lunch bland rutinerade herrar.

PS. Om ni undrar vart FJK-Edman var så kan jag berätta att han var och spelade pingis med Sandsjö. Konstigt nog blev jag inte förvånad. Det är ju, som sagt, så det ligger till.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0