Jonatan Hök-öga

Det kanske inte har undgått er, men man vet ju aldrig - en del kanske inte vet om det. Låt mig därför få berätta.
     Jag har dålig syn.
     Med det menar jag inte att min syn är "dålig". Nej, det vore en underdrift. Min syn är katastrofal. Helt jävla bedrövlig. Det är knappt så att jag ser min egen hand om jag så ens håller den en halvmeter framför mina ögon. Okej, nu överdriver jag - men nästan...
     Det är på långt avstånd som min syn sviktar - och det kan medföra vissa komplikationer. Till exempel: jag ser inte vägskyltar på långt avstånd, jag har svårt att bedöma avstånd, jag ser inte klockor på långt avstånd - men framförallt: jag ser inte människor på långt avstånd. Detta sistnämnda faktum ser jag som det största problemet.
     Om jag går ensam på stan så försöker jag att undvika ögonkontakt med folk, av den enkla anledningen att jag inte kan bedöma vem fan det är jag tittar på. Skulle det visa sig att det är någon jag känner så borde jag rimligtvis vinka eller heja, men då jag inte kan lokalisera personen så brukar jag oftast välja att ingenting göra. Personen i fråga kanske då väntar på en reaktion ifrån mig, och då den uteblir så slutar det oftast med att hälsningen rinner ut i sanden. Det är brukar vara pinsamt.
     Så om ni någonsin hejar på mig på avstånd, och jag inte hejar tillbaka - nu vet ni varför.
     Ibland prickar jag såklart rätt - men förstå hur många gånger som jag har hejat på fel person. Speciellt om jag åker bil och möter en annan bil där jag tycker jag att jag känner igen föraren. Det slår slint i skallen på mig. Jag ser bara en suddig kontur som jag sedan reflekterar till någon jag känner - och sedan åker handjäveln upp. Det spelar ingen roll om den mötande föraren hälsar tillbaka - det är lika förargligt för det.

Så därför, om ni någonsin ser en liten kille på stan som står och kisar mot erat håll - bli inte rädda. Det är bara jag som står och försöker att se om det verkligen är ni - eller om det är någon annan stackars sate som tvingas vinka tillbaka till mig.

Kommentarer
Postat av: Påven

äsch päsch, tänk istället vad många som blir glada över en liten vink i rutan! eller på dom som inte hinner hälsa tillbaka, som får åka vidare med en liten klump ångest i magen..

2008-11-04 @ 15:41:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0