En av världens roligaste personer

Jag har alltid älskat den brittiske ståupp-komikern/skådespelaren Eddie Izzard.
      Faktum är att tillsammans med Jim Carrey, Robert Gustafsson, Will Ferrell, Bill Murray och Steve Carell så är Eddie Izzard det roligaste man kan titta och lyssna på i denna värld.
      Jag upptäckte honom för sex år sedan då SVT visade en av hans shower på TV. Han uppträder oftast i kvinnorkläder, och enligt egen utsago är han också transexuell, så med andra ord sticker han ut från mängen. Men det jag fastnade för var hans återhållsamma förhållningssätt till att leverera repliker.
      Han är ingen fysisk komiker, utan de gester han gör är oftast väldigt halvhjärtade framförda. Men tack vare att det han säger är så otroligt roligt så blir denna kombination - rolig kommentar/halvhjärtad gest - helt fantastisk.
      Titta bara på "Monkey with a gun-monologen" nedanför, som för övrigt är från showen jag såg för sex år sedan.
      Men den allra bästa, och kanske populäraste, monologen är den om när Darth Vader ska gå till Dödsstjärnans cafeteria och beställa lite mat. Den krocken är lika omdelbar som hysteriskt rolig.
      Lova mig att njuta. Lova mig att skratta. Gör ni inte det så har vi ingenting mer att säga varandra.


Darth Vader i cafeterian på Dödsstjärnan



Monkey with a gun


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0