Grotesco

Killinggänget är såklart bäst och roligast. Har alltid varit - kommer alltid att vara. Härnäst på Dramaten, där de ska sätta upp en föreställning under året.
     Men vad har kommit efter Killinggänget? Inte mycket. Visst, Filip & Fredrik - men det är en annan sorts humor. De är ju trots allt inte komiker - utan programledare, underhållare och journalister. Jag menar, vad har kommit i humorväg efter Killinggänget? Inte mycket.
     Ett tag trodde jag inte att det skulle komma något nytt svenskt humorfenomen. Jag tänkte; nu är det bara amerikanska och brittiska komediserier som gäller. Men så kom Grotesco.
     Efter att ha vunnit tävligen Humorlabbet på SVT så fick Grotesco-gänget göra en hel säsong på åtta avsnitt - och det kom att bli det roligaste svenska jag sett sedan...ja, Killinggänget. Det är åtta fristående avsnitt, med sketcher som fogas samman på absurda och förlösande sätt.
     Henrik Dorsin är en av medlemmarna i Grotesco, och han är verkligen helt jävla fantastisk. Bäst är hans karaktär Pihlman, som ni kanske har sett i pausunderhållningen på Melodifestivalen? Pihlman är en självgod göteborgare som myntat uttrycket "Jag är fan bäst!", och han är så jävla rolig.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0