Lucida drömmar

Har ni någonsin varit med om att ni kan styra era drömmar? Alltså, att när ni drömmer så är ni medvetna om att ni drömmer, och på så sätt kan ni styra drömmens handling.
     Det har jag varit med om. Många, många gånger. Kaggen också, påstår han.
     Detta är inget bullshit. Det finns forskare som studerar detta, och fenomenet kallas för Lucida drömmar. Tydligen är detta någonting som alla kan lära sig genom träning, och för vissa går det snabbare och för vissa tar det längre tid.
     Jag har bara ett knep. De gånger jag lyckas styra mina drömmar är alltid på morgonen, då man vaknar och sedan somnar om. Det gäller att man inte är för trött och slocknar direkt, men samtidigt får man inte vara för pigg så att det tar lång tid att somna om.
     När jag ska försöka mig på Lucida drömmar så gör jag så här. Jag lägger mig stilla på rygg eller på sidan, sedan sluter jag sakta, sakta, sakta ögonen. När jag då känner hur jag håller på att somna igen så börjar jag istället att kämpa emot och försöker att öppna ögonen halvt på glänt. Boom! Rätt som det är så drömmer jag - och jag är medveten om det. Vissa kanske då befinner sig någon helt annanstans i världen (i drömmen), men jag befinner mig alltid på samma ställe. Jag ligger fortfarande kvar i min säng. Så då reser jag mig upp och styr drömmen precis som jag vill.
     Det enda kruxet med mina Lucida drömmar är att jag inte kan kontrollera när de tar slut. Jag kan vakna i princip när som helst, och det är jävligt irriterande. Det kanske går att träna upp?
     Men hur som helst så är dessa drömmar underbara. Visst, mitt knep fungerar inte alla gånger, men när de väl gör det så är det alltid lika häftigt.

Kommentarer
Postat av: m

det har jag ofta! "Klardrömmar" heter det.. bästa som finns.. men dock för korta..

2009-02-16 @ 14:42:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0