Slutspekulerat

Så är det äntligen klart. Zlatan går till Barcelona!
     Jag har inte velat skriva någonting om detta för det har varit så jävla många turer fram och tillbaka. Först var han på gång, sedan var det Real Madrid som gällde, sedan skulle han stanna i Inter, sedan ville Barca ha David Villa, sedan var Zlatan på gång till Man United, sedan var det Barca som aktuellt igen, sedan var frågan om Inter ville sälja, sedan var frågan om Barca ville lägga ut pengarna, sedan var frågan om Eto'o ville lämna, sedan var frågan om Eto'o skulle få igenom lönekravet - tills det slutligen blev som så att Zlatan tog flyget till Barcelona för att skriva på.
      Jag har sagt det förut; jag har aldrig varit ett fan av Zlatan. Det har inte varit någon speciell anledning bakom det egentligen, jag har bara inte fastnat för honom som alla. Däremot har jag alltid tyckt att det är en fantastisk spelare, och jag har alltid varit glad och stolt för att han är svensk - men jag har aldrig bänkat mig varje lördag eller söndag för att kolla på Serie A när han spelat. Som Kaggen, till exempel.
       Jag har heller aldrig riktigt insett hans storhet ute i Europa. Visst, svenska tidningar har skrivit upp honom som en världsspelare, men det handlar väl mer om enögdhet och enfärgad journalistik har jag känt.
        Men efter Zlatans senaste säsong, där han gjorde mål på löpande band och tillsut vann skytteligan i Serie A, så har jag förstått att hans status utomlands är hög. Men att den skulle vara så stor att han blir Barcelonas dyraste spelare genom tiderna, att 50-70 000 supportrar hälsar honom välkommen på Nou Camp, och att till och med Real Madrids president gratulerar Barcelona till ett lyckat nyförvärv - ja, det kunde jag aldrig tro.
        Nu finns det inga tvivel längre om att Zlatan är en av världens största spelare, och det känns otroligt häftigt. Jag hoppas nu innerligt att det går bra för honom och att han kan infria förväntningarna från klubben och fansen. För förväntningar, det har han på sig. Det gäller att leverera, och helst så snabbt som möjligt. Om han inte gör det, och om Real Madrid drar ifrån i ligaupptakten - ja då kan det hända grejer. Otrevliga grejer.
        Men det känns som att om det är någon som kan fixa det så är det Zlatan. Det verkar som att han utvecklas hela tiden, och en säsong till i Inter hade nog inte gjort honom gott. Han är redo för att ett kliv till i utvecklingen.
        NU kommer det bli som så att jag bänkar mig varje lördag och söndag framför teven, men då handlar det om La Liga.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0