Är vi de fuckade?

Jag hade ett väldigt intressant samtal med en medarbetare på dagiset igår. Det handlade om att vi 80-talister är de stora förlorarna i svenska samhället idag. Den trygghet som våra morfädrar och farfädrar byggde upp i Sverige för ett 40-50-tal år sedan är på väg att rasa samman - och det är vi 80-talister som får ta skiten.
    Hon hänvisade även till Gustav Fridolins roman Blåsta! Nedskärningsåren som formade en generation, som tar upp just den här saken.
    Jag vet inte om det är så, att vi 80-talister är en lurad generation som får ta konsekvenserna av ett förfallande samhälle, men det känns onekligen inte bra med alla nedskärningar och besparingar och indragningar och varsel och skulder och fan vet allt. Jag vet bara att skolan idag är inte som skolan var när jag var barn, för 10-15 år sedan.
    Hur som helst, ett intressant samtal var det i alla fall.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0