Den störste

Fan också. Sveriges bästa hockeyspelare genom tiderna lägger av. Jag skiter i hur gamla de är, hur sargade de är, hur mycket de upplevt - när personliga favoriter lägger av så känns det bara så fruktansvärt sorgligt.
   Ja, jag säger att Mats Sundin är bäst genom tiderna. Inte för att han kanske är det, utan för att jag tycker det. Foppa i all ära, men han har aldrig varit någon favorit hos mig. När jag var liten och samlade på hockeybilder så var det andra som gällde. Jag gillade Micke Renberg och Micke Nylander - och jag älskade Mats Sundin. Inte Foppa. Vet inte varför, kanske för att alla andra gjorde det? Jag gillar inte att tycka som alla andra.
   Strax innan elva på förmiddagen så gick jag in på aftonbladet.se och där stod det överst på sidan att Sudden kallat till presskonferens klockan 11.30. Då förstod jag direkt att det var över. Man kallar inte till presskonferens för att meddela att man skrivit på för en ny NHL-klubb eller att man återvänder hem till Elitserien igen - att kalla till presskonferens betyder alltid att det är allvarligt. Att det är över.
    Jag vet inte varför jag fastande för Sundin. Men han gjorde mål - och han gjorde snygga mål. Jag minns inte målet mot Ryssland i VM-finalen 91, men jag har sett det efteråt många gånger och förundrats varje gång. Sedan var det hans mål mot Finland i World Cup 1996 som var fantastiskt, följt av ett annat mål mot Finland i OS eller VM något år som även det var monstervackert.
    Ja, Sudden har alltid varit min spelare. Stor, grym och ödmjuk - tre bra stämplar han samlat på sig som jag gillar. Jag kommer att sakna honom, främst i landslaget, men är tacksam för allt han gjort och för att jag fått bevittna.
    Länge leve Mats Sundin - Sveriges bästa hockeyspelare genom tiderna.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0