Min kärlek till toner och noter

Det är mycket musik nu. Hela tiden, faktiskt. Det är ett begär.. Jag måste ha det direkt när jag vaknar, och det är alltid det sista jag hör innan drömmarna söver ner mig på natten och det första jag hör när morgonen väcker mig till liv igen - eftersom att iPoden står på hela natten.
     Jag är på ständig jakt efter nya låtar att älska, även om dessa "nya" låtar kan ha 30-40 år på nacken. Känslan av att höra en fantastisk låt för första gången är nästan obeskrivlig. Det är som att ha vunnit högsta vinsten i någonting för ett kort ögonblick, och även om man kanske inte skriker rakt ut så blir det som en stillsam glädjeexplosion inombords. Det är lycka i sin allra renaste form.
     Den skönaste känslan är när man märker redan i introt att "den här låten är grym", men även de låtar som börjar lite avvaktande för att sedan blomma ut i refrängen är ljuvliga att uppleva. Den senaste låten jag upptäckte var The Weight (Take a load off Annie) med The Band, och dessförinnan hittade jag två guldkorn i My sweet lord av George Harrison och Portland, Oregon av Loretta Lynn och Jack White.
     Jag har även haft planer på att göra om bloggen till en renodlad musikblogg med typ bara "Dagens låt"-inlägg och dylikt. Fast det kanske skulle vara svårt att fullfölja.
     Med tanke på denna besatthet av musik, och allra helst äldre musik, så börjar jag fundera på om inte detta är någonting att spinna vidare på. Kanske plugga musikhistoria eller populärmusik eller någonting i den stilen? Att få jobba med musik i ett sånt sammanhang skulle verkligen vara roligt. Tror jag.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0