Spelafton

Gårdagskvällen gick i sällskapsspelens tecken. Fröken Johansson och Mayer kom över med en trave spel, och det blev en afton som bjöd på flertalet situationer att skratta åt.
    Första spelet som avverkades var Alias, där jag och Fröken Johansson bildade lag mot Danskungen och Mayer. Det blev en utklassningshistoria där jag och Fröken Johansson stod som segrare.
    Mayer blev aningen frustrerad på Danskungen som bitvis hade svårt att klura ut vilket ord det var hon förklarade. Så här kunde det låta:
- Gör man med kläderna efter att de tvättats?
- Torkar!
- Ja, rätt ord fast i annan form. Man hänger kläderna på...
- Tork!
- Nej.
- Torkel! Torkum!
- Men va fan...
     Rätt svar var "torkning".
     Sedan tog vi oss an Geni, som är en variant på TP, och där kamperade jag och Danskungen mot flickorna. Vi var självsäkra och trodde på en enkel seger, men sanningen är den att kärringjävlarna tog hem det efter 2-1 i matcher.
     Vi var ofta grymma, men titt som tätt förstörde Danskungenn det hela för oss. Som på frågan "Vad heter den poplära bönan som kommer ifrån Elfenbenskusten?". Danskungen uteslöt snabbt kaffebönan, och jag kläckte ur mig att jag trodde på kakaobönan. Men Danskungen var inne på ett annat spår. Ett helt annat spår. Han trodde bestämt och envist att svaret var "den bruna bönan". Jag suckade och himlade med ögonen, men jag lät honom få sin vilja igenom.
     Rätt svar var "kakaobönan".
     Hade vi tagit den frågan så hade vi med all säkerhet vunnit. Men Danskungen hade sina ljusa stunder också, så helt oduglig var han inte.
     Kul var det i alla fall.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0