Årets ljuständare

André Pops blir årets julvärd. Det känns väldigt bra. Han är otroligt skicklig som programledare, alltid lugn och påläst. Samt lite mysig på ett oskuldsfullt sätt.
     Egentligen har ju betydelsen för julvärden minskat hos mig efter att kungen, Mr. Jul, Arne Weise abdikerade för åtta år sedan, men ändå - en julvärd är dock ett måste på julafton, även om ingen slår Arne Weise.
     En liten summering då. 2003 var det Lotta Bromé som var julvärd, som första kvinna ever, och hon var väl sådär. Det kändes lite konstigt utan Arne, och det var väl egentligen Bromés fel, men ändå. 2004 var det mysigheten himself, Ernst Kirchsteiger, som var julvärd - och det funkade ju såklart, även om jag tycker att han alldeles för ofta är äckligt mysig. Jobbigt mysig, kan man säga.
     2005 var det Blossom Tainton som var julvärd, och det undrar jag än idag hur det gick till. Det känns som ett enda stort "Varför?", och det blev således ingen höjdare enligt mig. 2006 gick turen över till Ingvar Oldsberg, och han är så härligt folklig att det inte var några konstigheter. Det kändes rätt.
     Eftersom att det är varannan damernas så blev det Anne Lundberg som var julvärd 2007, och jag minns att jag tyckte om henne. Jag tycker ju om henne i övrigt också, så det blev fint. Året därefter, 2008, var det en ny gõ gubbe som julvärd, nämligen Lasse Kronér, och det blev halvmysigt.
     Förra året var det nyhetsjournalisten Lisbeth Åkerman som agerade julvärd, och henne är man ju inte van vid att se i sådana "mjuka" sammanhang, så det blev lite udda. Inte helt rätt, med andra ord.
     Men André Pops känns helt rätt så här på pappret. Återstår att se om han kan leverera.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0