Den kloka dåren

Jag hade hunnit springa ganska långt innan dom sa "Du borde vända om", "Där borta finns inget för en sån som dig.", "Där finns bara vinnare och du är antagligen bög.", "Och om inte så kommer du ändå aldrig få nån." och jag trodde på dom, för ingen sa emot, men nu vet jag att här bland förlorarna bor ingen som jag.
    Dom säger att du blivit större och mer hårdhudad, och dom säger att du blivit råare i ditt sätt att krossa hjärtan. Men när jag får dig att skratta ser jag bara samma flicka som stod på skolgården 1998. En enkel gest avväpnar dig och blottar din charmiga osäkerhet.
    Bli inte rädd, jag var bara dum. Om jag var smart skulle du vara min. Visst finns det tid, men hur länge finns den? Det som du ser är så mycket mer.
     Och jag har varit 22 men jag förtjänade inte det, för allt som jag borde ha gjort sitter jag nu och ångrar. Det är inte lätt när man är så smart att man inser att man är dum. Jag ville ju bara kyssa dig. Bara kyssa dig. Bara en enda gång, och bara en gång till. Bara kyssa dig en gång till igen.     .
     Har du nån gång tänk på mig, så som jag har tänkt på dig? Har du nån gång ångrat att du släppt min hand, så som jag har förbannat mig över att ha släppt din? Har du nån gång sett mig i dina drömmar, så som jag drömmer om dig? Har du nån gång kysst någons hals och önskat du såg mitt ansikte när du tittade upp, så som jag har letat efter dina ögon i flickor jag kysst? Har du nån gång sett mig på stan fast jag inte var där, så som jag har sett dig? Har du nån gång önskat att du aldrig var kär, så att du slapp det här?
     Jag somnar alldeles för ensam och vaknar upp alldeles för trygg. Alldeles för trygg för att våga släppa någon in. Det blir inte bättre än man gör det, så det här är för evigt min lott.
     Men de som betyder någonting de leker jag inte med. Ska det vara så ska det vara på riktigt.
     Nu är jag smart, snart är du min.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0