Lite mer gammalt...

Tänkte på de här nya svenska sedlarna som presenterades förra veckan, och som kommer att börja gälla inom 2-3 år. Å ena sidan känns det piggt, å andra sidan känns det onödigt. Jag gillar det, men det kvittar.
     Men det ska bli roligt att börja handla med Ingmar Bergman, fast lite konstigt att använda 200-kronorssedlar. Och kul för Astrid Lindgren att bli sedel - antligen! Som kompensation för att hon aldrig fick Nobelpriset.
     Om vi ställer de gamla och nya sedlarna mot varandra så tycker jag så här:

20 kr: Selma Lageröf vrs Astrid Lindgren - En stor kvinnlig författare byts ut mot en annan, en något mer folkkär dock. Fast jag gillar mina Selma-sedlar. Det kommer bli konstigt utan henne.

50 kr: Jenny Lind vrs Evert Taube - Mycket bra uppskattning av Evert Taube. Jenny Lind visste jag ärligt talat inte vem det var, men efter en googling så fick jag reda på att hon sjöng opera. Bra byte.

100 kr: Carl von Linné vrs Greta Garbo - På pappret känns det som att Linné väger mycket tyngre. Greta Garbo är ofantligt stor internationellt sett, men jag vet inte om hon kan fylla Linnés plats. Precis som Selma-sedeln så kommer det kännas konstigt.

200 kr: Ingmar Bergman - Som sedel en ny bekantskap för mig, och jag kan väl egentligen inte tänka mig någon större svensk person bättre lämpad än Ingmar Bergman.

500 kr: Karl XI vrs Birgit Nilsson - En kung är alltid en kung, och ingen operasångerska kan någonsin ta en kungs plats. Birgit Nilsson känns samtidigt som det svagaste namnet av alla nya sedlar.

1000 kr: Gustav Vasa vrs Dag Hammarskjöld - Alltså, generalsekreterare för FN i all ära...men man rör inte Gustav Vasa. Så känner jag. Sedan är det väl inte var dag man dealer med 1000-kronorssedeln - men ändå, det är själva grejen. Det är inte ok.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0