En bra EM-lottning, tycker jag

Alright - England, Frankrike och Ukraina. Det är vad vi har att vänta i sommarens EM-mästerskap. Det känns bra. Tufft, men bra.
      Det är klart man satt och hoppades på att hamna i grupp A, med Polen, Ryssland, Grekland och Tjeckien - men sedan tänkte jag att det kanske är för "enkelt". Då tror vi redan att vi är klara för kvartsfinal på förhand. Däremot ville jag verkligen inte hamna i grupp B, med Holland, Danmark, Portugal och Tyskland. Att kalla det för "dödens grupp" är i underkant. Snarare "helvetets helvete".
      Nej, det känns bra. Tufft, men inte omöjligt. Frankrike är Frankrike, men det är inte samma Frankrike som för 10 år sedan. England är alltid en kamp, en kamp vi brukar gilla att utkämpa, och Ukraina blir inte lätt, men klart överkomligt. Det ska blir roligt och spännande.
      Och jag älskar att England och Frankrike redan börjat psyka oss och avfärda oss som ett hot. Då brukar vi alltid vara som bäst, även fast det är ett halvår kvar.
      Och man vet ju ingenting egentligen. Vad är en bra grupp och en dålig grupp? Vid EM-2000 hade vi Belgien, Italien och Turkiet i gruppen. Lätt avancemang trodde man, och det gick ju inte så bra. VM-2002 hade vi Argentina, Nigeria och England i gruppen. Snabb hemresa trodde man, och där vann vi gruppen om jag inte minns fel, vi gick i alla fall vidare. Och hur många tror ni skrämdes av att ha Grekland i sin grupp vid EM-2004? Grekland vann EM-2004, för de som har glömt det.
       Nej, man vet helt enkelt inte. Det handlar om formtopp, tur och lite skicklighet, tror jag. Men det känns bra. England, Frankrike och Ukraina. Tufft, men inte omöjligt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0