Världens paradis

Jag såg Korrespondenterna på SVT2 ikväll som handlade Thailand - eller rättare sagt "den andra sidan" av Thailand. Den lite mörkare och dystrare och mer tragiska.
     Thailand är på många sett ett paradis. Förvisso ett numera kommersiellt paradis, men det finns mycket att peka på och säga "Vilket paradis!". Speciellt om man har lite pengar.
     Men det finns också mycket skit som kommit i och med att fler och fler och fler upptäckt detta "paradis" de senaste 10 åren. Det gör ont att se på denna smuts, och det gör ont att veta, eller tro, att man är en del av anledningen till denna smuts. Är det vi turister som lockat fram allt det tragiska med Thailand? Ja, jo, nä, kanske.
      Eller är det jag som är känslig. Har vi turister kanske rent av hjälpt thailändarna? Jag vet verkligen inte, jag vet bara att det gör ont att se på vissa sekvenser ifrån Thailand idag.
      Av det jag sett själv så är Thailand vackert och vänligt - men jag har inget behov av att åka dit igen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0