Ett förlorat uttryck

Jag saknar uttrycket "päron" i ett nedvärderande syfte. Typ: "Hörru ditt jävla päron!", eller: "Men va fan gör du ditt päron?". Uttrycket "päron" har gått förlorat, och det är väldigt synd. För ni har väl hört det förut?
     Jag vet inte vem det var som introducerade detta ljuvliga skällsord för mig, om det var Far eller Storebror? Jag skulle tippa på Storebror, men jag vet att båda använt det flitigt genom åren.
     Jag älskade den förolämpningen, att bli degraderad till ett päron, även fast det var med blandade känslor. För även om det är väldigt roligt så finns det också något väldigt...hårt i det. Man känner sig ganska dum när någon på allvar kallar en för "ditt jävla päron". Då har man verkligen gjort eller sagt någonting korkat.
     Men samtidigt finns det något kärleksfullt bakom uttrycket. Man poängterar att någon har gjort bort sig, men man gör det med glimten i ögat. Därför är det ett sånt bra uttryck. "Ditt päron".
     Från och med nu ska jag börja införa det igen. Jag ska rädda detta skällsord, och jag uppmanar alla att göra detsamma.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0