De stora namnen som trillat bort

Med tanke på veckans skriver om sjukdomar på två av Sveriges riktigt stora inom sina områden - det vill säga beskedet om att Ingvar Oldsberg drabbats av cancer och att Ulf Lundell ställer in hela sin vårturné på grund av sjukdom - så har jag börjat fundera. Eller det började redan vid nyår, då nyheten om att skådespelaren Per Oscarsson mycket tragiskt blivit innebränd spreds.
     Jag funderar på alla de stora som dött de senaste åren.
     Jag tänker på Martin Ljung, Povel Ramel, Ingmar Bergman, Monica Zetterlund, "Ingo", Totta Näslund, Micke Dubois, Putte Wickman, Vilgot Sjöman, Thore Skogman, Lennart Swahn och Alf Robertsson. Utöver det kan tilläggas Mona Seilitz, Ulf Larsson och Alice Timander, bland annat.
     En del av dem var stora, andra större. En del av dem var giganter på sin tid. Jag tror inte att dagens "ungdom" förstår. Jag påstår inte att jag förstår hur pass stor till exempel Martin Ljung var, men jag vill ändå hävda att jag är med medveten om det än andra "ungdomar". För mig är det viktigt. Viktigt att veta vilka som varit de riktigt stora lirarna i historien.
     En del av dem har dött av ålder, andra av sjukdom, och ett par av andra omständigheter. Hur som helst är det tråkigt. Livet har sin gång - men när de stora personerna dör så känns det alltid tråkigt.
     Och så tyckte jag att jag läste att även Hasse Alfredsson har cancer. Jag menar...legenden.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0