Svala stjärnor

Stjärnorna på slottet vill inte riktigt lyfta i år. Visst är det förhållandevis intresseant och småmysigt - men det brinner aldrig till sådär som det måste göra emellanåt. Inga vassa frågor, inga bitska kommentarer, inga konfrontationer, inga direkta tårar. Det är som att fem mer eller mindre nära vänner sitter och pratar om sånt som de egentligen kanske redan visste om varandra på ett ungefär.
     Sedan är det inte så roligt. Mysigt och trevligt, som sagt, men inte roligt på ett "ha ha-sätt". Inte som när Börje Ahlstedt härjade som värst, eller som när Kerstin Dellert blev lite salongs eller som när Jonas Gardell sprang runt och var lite småpurken. Jag hade förhoppningar om att Dan Ekborg skulle vara en sköning, men han har inte levererat på det sättet. Det var en besvikelse.
     Gårdagens program med Ulf Brunnberg i centrum blev inte heller så bra som jag hoppats på. Jag hade önskat att man pratat någonting om hans samarbete med en av Sverige bästa skådespelare genom tiderna, Gösta Ekman, i Jönssonligan-filmerna - men det nämndes det ingenting om. Sedan hade jag velat höra om hur han kände när han kom tillbaka in i rampljuset på ett sätt, efter att ha fått en Guldbagge för sin insats i Killinggängets film Fyra nyanser av brunt. Det nämndes det heller ingenting om. Synd.
     Så årets upplaga av Stjärnorna på slottet är definitivt den blekaste hittills, men jag tycker ändå om det. För det är fortfarande ett bra program och format.
     Om jag skulle ranka de fem säsongerna som varit så skulle det se ut så här:

1. Säsong 3 med Jonas Gardell, Kerstin Dellert, Staffan Scheja, Janne "Loffe" Carlsson och Christina Schollin
2. Säsong 1 med Börje Ahlstedt, Peter Harrysson, Sven-Bertil Taube, Maud Adams och Mona Malm
3. Säsong 4 med Kjell Bergqvist, Tommy Körberg, Meg Westergren, Björn Ranelid och Siw Malmkvist
4. Säsong 2 med Magnus Härenstam, Jan Malmsjö, Britt Ekland, Peter Stormare och Arja Saijonmaa
5. Denna säsong

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0