Lite sämre utan lillebrorsan

Jag har ännu inte införskaffat mig Noel Gallaghers solodebut Noel Gallagher's High Flying Birds. Jag hyser fortfarande lite agg mot honom för att han lämnade mitt älskade Oasis, så han ligger på minuskontot.
      Men däremot har jag lyssnat på skivan och detta är vad jag har att säga om den.
      Alltså, skriva låtar kan han ju. Det har han verkligen bevisat genom åren, och han kan fortfarande. Sjunga kan han också. Han sjunger bra, men dessvärre ointressant. Han saknar den där glöden, kåtheten och rock'n'rollen som Liam har i sin röst. Som Noel sagt tidigare: "Jag sjunger bättre än Liam, men Liam har en bättre röst än mig". Därför blir det ganska tråkigt att lyssna på ett helt album med Noel på sång, jämfört med Oasis där Liam sjöng det mesta.
      Men det finns en del ljusglimtar. If I had a gun..., AKA...What a life, (Stranded on) The Wrong beach och A simple game of genius är alla bra låtar, och det hade varit väldgit intressant att höra Liam sjunga dem. Sedan har vi AKA...Broken arrow som låter som en riktigt bra b-sidan från Oasis 90-tal, och det säger inte lite.
      (I wanna live in a dream in my) Record machine och Stop the clocks är mytomspunna låtar som figurerat runt Oasis länge, och som jag tidigare hört i demo-varianter och från soundchecks innan spelningar, och framför allt Stop the clocks borde nog ha kommit med på någon av Oasis skivor.
      Annars kan jag inte säga att någon av låtarna håller direkt Oasis-klass. Det blir som sagt en helt annan grej när Noel sjunger, och det blir genast lite...ointressantare.
      Dock kommer jag nog att skaffa mig skivan så småningom, med tiden. Det handlar delvis om lojalitet, men också för att det är en helt okej skiva, ändå.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0