Bra TV

Det var premiär för Pengarna på bordet på TV4 ikväll - och jag var faktiskt beredd på att såga programmet. Det lockade mig inte alls på förhand, och jag tänkte rentav strunta i att titta.
     Men jag måste säga att jag blev positivt överraskad.
     Man tävlar i par och har två miljoner på bordet. De är dina, förutsatt att man svarar rätt på åtta frågor. Man får välja mellan två kategorier varje gång och man får fyra svarsalternativ, en minuts betänketid, och det är fritt att sprida ut pengarna på tre av alternativen. Men det är bara pengara på rätt svarsalternativ som hänger med till nästa fråga.
     Det är ett väldigt enkelt upplägg, men inte desto mindre spännande. Förstå, du har två miljoner på bordet - då kan en så banal fråga som: "Vilket ord slutar Bä bä vita lamm på?", med alternativen "Mor, Far, Syster, Bror", bli ganska svår. Eller inte svår, men det är nog lätt att bli lite...osäker.
     Även fast man egentligen kanske är ganska så säker så är det nog lätt att man börjar tvivla och "säjfar" genom att sprida ut pengar på olika alternativ. Det är där pengarna kan rinna iväg, genom att "säjfa", men det kan också vara enda chansen till att få några pengar kvar över huvud taget.
     Det är där spänningen ligger, och charmen - att välja rätt väg till så mycket pengar som möjligt. Jag tvivlar på att något par kommer att gå därifrån med två miljoner kronor i höst, men en miljon kan säkert några få med sig.
     Peter Jihde gjorde också ett bra jobb. Även om han kan vara lite mycket ibland så är han ett superproffs som programledare, och man känner sig trygg med honom. Vad han än leder så gör han det med en stadig hand. Här tog han dessutom inte så mycket plats och han var nedtonad i sitt sätt, vilket gynnade både honom och programmet.
     Den stora fråga är hur jag och, låt oss säga Kaggen, skulle klara av att vara med i Pengarna på bordet? Hur skulle vi reagera och agera? Min, inte så vilda, gissning är att vi skulle tjafsa, bråka och skrika ganska så duktigt - men att vi skulle klara oss ganska bra.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0