TV-span

Nej, det har inte blivit som så att jag följer Robinson på TV4. Och varför skulle jag göra det? Jag har inte följt det sedan det gick på SVT och hette Expedition: Robinson. Men saken var den att jag såg premiären och då kände att jag möjligtvis eventuellt kanske var tvungen att följa såpan av någon outgrundlig aneledning.
      Skit i det nu, jag halkade i alla fall in på Robinson igår kväll, i brist på annat, och då insåg jag att jag inte gått miste om någonting. Men en sak fascinerade mig. Hans namn är Hjalmtyr.
      Hjalmtyr? Vem fan heter så? Kan man ens heta så? Det låter som en karaktär hämtad ifrån Hem till Midgård. Antingen så måste hans föräldrar vara av det ironiska släktet, eller så är han en märkvärdig person som själv har tagit namnet senare i livet. Hur som helst är det ett smått spektakulärt namn som inte lämnar någon oberörd.
      Jag kunde faktiskt inte ens koncentrera mig på programmet, jag satt bara och grubblade för mig själv. "Hjalmtyr. Hjalm-tyr. Hjalmtyr?".

Ett program som jag däremot följer slaviskt varje måndag till torsdag klockan 22.00 på Kanal 5 är Breaking news. Det är måhända aningen ojämnt ibland, men det har ändå växt väldigt mycket sedan premiären och jag skulle aldrig få för mig tanken att missa ett avsnitt.
      Nåväl, igår bröt grabbarna ny mark igen. De söp sig kanoners på 20 minuter. Bakgrunden var den att en kvinna i Luleå stannats av en civilist som misstänkte att hon körde bil berusad, och när polisen kom till platsen så hade kvinnan svindlande 2,37 promille i blodet - och hennes förklaring var den att hon druckit alkoholen under tiden hon väntade på polisen.
      Därför valde Filip & Fredrik att testa detta, om det går att komma upp i 2,37 promille på 20 minuter, i gårdagens Breaking news. Det lyckades inte, men det blev som man säger "bra TV". Eller blev det? Jag vet inte riktigt.
      Jag såg ju fram emot tilltaget med förtjusning, tänkte att detta skulle bli legendary, men den känslan infann sig aldrig. Killarna korkade upp omedelbart i sändningen, och till en början såg de ut att kontrollera det bra. Men allteftersom sloknade dem, framförallt Fredrik som blev smått odräglig mot den inbjudna farbrorn ifrån Vägverket som skulle hjälpa dem att kolla promillen.
      De lyckades nätt och jämnt klara av att leda sändningen fullt ut, hade programmet varit 10-15 minuter längre så är frågan vad som hade hänt. Antagligen vad som helst.
      Det var en pigg idé, men speciellt roligt blev det inte. Kanske för att man är lite bränd när det gäller Filip & Fredrik, man har sett dem göra så många galna grejer genom åren, speciellt supa sig fulla, att man knappt reagerar längre.
      Dock var det intressant, på något konstigt vänster, och man kan inte annat säga än att ingen gör TV som Filip & Fredrik, och det är därför de är så relevanta och bra.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0