Tummen upp till denna dag

6 juni. En dag som i min barndom enbart betydde Svenska flaggans dag. Det skulle flaggas utav bara helvete! Att det var Sveriges nationaldag var ingenting jag kunde ta in. Inte förrän man blev lite äldre, men inte ens då så la man nämnvärt mycket tyngd vid detta faktum.
      Annat är det i Norge. Deras nationaldag 17 maj är ju en folkfest och en happening utan dess like häromkring. Jag kan vara lite avundsjuk på det.
      Nåväl, på senare år har ju denna dag fått en mindre revival. Inte så att vi firar den desto mer - men vi kanske uppskattar på ett annat sätt. Varför? För att den blivit en röd dag - en ledig dag! Det tycker vi om, minsann. Bort med annandag pingst och in med 6 juni. Ett lyckat drag!
      Jag uppskattar denna lediga mitt-i-veckan-dag något oerhört. Så här borde en arbetsvecka se ut, egentligen. Jobba två dagar, ledig, jobba två dagar till, och sedan helg. Det vore nåt, det.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0