Finns bara en väg

Solen skiner alltid i Karlstad, säger de. Jasså? Jaha? Jasså? Inte fan sken den igår! Den gömde sig bakom molnen och ute på planen haglade det mål. Tyvärr i fel bur.
     Vi förlorade borta mot FBK Karlstad med 7-2 - och jag har ingen aning om vad som hände. Vi ledde med 2-0 efter 11 minuter och hade bud på 3-0 med ett stolpskott. Sedan vände FBK till 3-2 på halvlekens sista kvart. Två minuter in på den andra halvleken stod det 5-2, och då var det game over.
     Fy fan.
     Jag förstår inte vad som gick snett. Vi ledde med 2-0 och skapade framåt, och även om FBK var giftiga i offensiven så tyckte jag vi hade bra koll på dem. Så får de först en reducering och sedan en kvittering. Kanske var det de två målen som satte sig i skallen? Kanske kom det en rädsla och en ängslighet över att förlora, med tanke på att vi hade tre förluster i bagaget? Kanske var det där FBK vann?
     Men va fan - FBK var ju i samma läge som oss! De hade inte vunnit en match innan och borde ha känt ännu mer press än oss, på hemmaplan och allt. Ändå ångade de på och körde tillslut över oss - precis så som vi borde ha gjort. Med en tidig 2-0-ledning borde vi ha kunnat döda matchen.
     Fast det är lätt att säga, en annan sak att spela. Jag vet hur det känns, jag har varit med två gånger i ett sånt här läge, båda gångerna i division 3, när vi åkt på förlust på förlust på förlust. Man blir ängslig och tar ut förlusten i förskott. Men jag tycker att det är annorlunda i år. Vi har en bättre trupp än på många år, anser jag, och flera starka personligheter. Vi ska inte vara ett bottenlag, och jag tror inte att vi kommer att vara det när serien sammanfattas i höst. Vi kommer att vända detta, det är jag övertygad om. Det gäller bara att fortsätta på den inslagna vägen och fortsätta våga tro på vårat spel så kommer det att släppa.
     Jag var med när vi förlorade mot Köping FF på IP 2007 med 6-1. Det är den värsta förlusten jag varit med om och jag spelade som en kona. Trots det fick jag chansen från start igen mot Köping hemma när serien vände - och då vann vi med 1-0 och jag gjorde en av mina bättre matcher i karriären.
     Visst, vi åkte ur det året, men det kommer vi inte att göra i år. Vi är alldeles för bra för det, och det måste vi inse.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0