Filip & Fredrik - mina vänner

Programledare kommer och program går - men Filip & Fredrik består. Alltid. Och hela tiden bättre.
      Jag minns deras första stapplande steg i Ursäka röran (vi bygger om), via ljuvliga High chaparall till 100 höjdare (som utvecklades till något så mycket mer och bättre än bara knäppa klipp).
      Men det var nog Grattis världen som gjorde det. Fick mig att älska dem gränslöst. Vet inte varför egentligen, programmet är ganska enkelt i sig, men det var någonting med det som fick mig att falla bottenlöst. Sedan kom Ett herrans liv, Boston tea party, Söndagsparty, Nittileaks och Får vi följa med? - och varje gång har det handlat om mer eller mindre briljant tv-underhållning.
      Enda snedsteget, som inte fått mig att titta, har varit Vem kan slå Filip & Fredrik, men det programmet ser jag mer som ett Kanal 5-program snarare än ett Filip & Fredrik-program.
      Nåväl, nu rullar Breaking news för andra säsongen - varje vardagkväll mellan måndag och torsdag klockan 22.00 - och det är bland det bästa dem gjort. Jag tyckte inte det förra säsongen, men jag tycker det nu.
      Hur trött, frustrerad eller less man än är på kvällen så försvinner det i takt med Filip & Fredriks timme i tv-rutan. Det är en högtidsstund på kvällen, och det bästa sättet att avrunda dagen på.
      Tramsiga och ytliga inslag blandas med djupgående analyser av sånt som kan framstå som banalt - men som i själva verket är jävligt intressant, och framförallt roligt. Dessutom lyckas man alltid bjuda in intressanta gäster, och är det inte intressanta så lyckas man alltid få det intressant ändå tack vare klyftiga vinklar.
      Och så dessa avslutande sångnummer...
      Filip & Fredrik är vår tids Hasse & Tage, och de är en trygghet, för mig, i ensamheten på kvällskvisten. En slags kamrat som säger hej då och god natt.
      Det kommer inte vara för evigt, speciellt inte Breaking news, men om jag fick avlsuta kvällen med Filip & Fredrik i resten av mitt liv så skulle jag dö lycklig och bland vänner.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0