Uppgift 6: Dikt, poesi

Min hemlighet

 

Förr önskade jag att jag var en sjöman på det stora blå

tänk att få fara till platser dit annars bara drömmaren kan nå.

Att vara ett med en rådande vind

se saker som man endast kan föreställa sig om man är blind.

En sjöman på det stora blå

eller som Huckleberry Finn på en flotte längs en å.

 

Och jag saknar dig, du kära lilla maskros.

De kallar dig ogräs, men så fort du blommar ler vi, en första sommardos.

Det var så längesen vi var små

men jag minns allting då.

Du var allt jag hade, och jag var ingenting

vi var som Arbogaån, vi bara flöt omkring.

Jag dansade med dig, du fick mitt hjärta förstorat
sen dansade du med honom, och allt var förlorat.

Och vad jag önskar, bara en enda gång

att vi fann varandra, som i en sommarsång.

John sjunger: “You've got to hide your love away”

men den kommer alltid fram när jag tänker på dig.

Känn ingen sorg för mig, Kungsör

att jag alltid blir olyckligt kär det rår ni inte för.

 

Jag tänker på alla åren som gått

ett kärleksbrev är aldrig gammalt om det fortfarande betyder något.

Jag minns en sommarnatt när vi låg på gräset, ditt skratt och stjärnorna bildade en himlakör

jag tänkte "det är så här det måste kännas när man dör".

Så många nätter, du och jag under månens sken

så många danser med Thor Modéen.

Jag tänker på staden där alla platserna är våra.

Jag minns tiden då inga bekymmer var för svåra.

Först kom alla dagarna och gjorde mig äldre än då

och sen kom världen och gjorde mig kall och blå.

Det var samma sak på mellanstadiet som nu

man flyr när sista låten spelas så att ingen ska se att alla har en dans utom du.

Men imorgon kommer jag att vara tacksam för dessa kvällens sista sånger

man blir nog inte hel förrän man gått sönder ett otal gånger.

 

Jag ser en fjäril, och var det inte den

jag släppte ut för längesen?

Det var då jag längtade ut, precis som en fjäril längtar ut genom fönstret.

Allt jag ville var bort, iväg från det cirkelformade mönstret.

Jag växte så nära alla tankar jag hade om att lämna för alltid

men tonåringens vrål tystnade och flykten lämnades bredvid.

Nu har jag inga kullar kvar att längta bort över

för jag har sett allting, och det är inget av vad jag behöver.

Men jag har kvar min lyckans glada äng

i sången om mitt liv är den en refräng.

 

Det är aldrig försent att bli den man skulle kunna bli

och jag hoppas att det inte är försent för oss att en dag bli vi.

Jag vill ge dig den där sista dansen

ett gyllene tillfälle för mig att ta den där chansen.

Är du nyfiken? Snälla stanna, gå inte. Jag har dig nu.

Jag kanske är långsam, jag kanske är blind. Men när allt kommer omkring så har det alltid varit du.

Snart är vi så gamla

vi borde passa på medan vi är unga nog att ramla.

Snart är vi äldre, det här varar inte så länge till.

Men visste du att jag varar så länge du vill?

 

Om dina läppar och händer är allt jag har

så har jag inga önskningar i livet kvar.

Det är inte mycket, jag vet.

Men det är du.

Min hemlighet.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0